>>>Historie<<<

INDEX KLUBY PRAVIDLA EDICE BALÍČKY HISTORIE KARTY DOWNLOAD

Článek „Historie ve světě a Čechách“ vyšel v časopise Legenda speciál někdy na přelomu tisíciletí. Jeho zkrácenou, převyprávěnou a doplněnou verzi si můžete přečíst zde.


     V roce 1990 založil Peter Adkison firmu Wizards of the Coast, která měla vydávat především deskové hry a RPG hry na hrdiny. Peter se na jednom hráčském shromáždění seznámil s Richardem Garfieldem a s ním se rozhodl vytvořit deskovou hru Roborally. Zároveň měl pan Garfield nápad na jinou hru, hru karetní, která by se hrála kratší dobu a hráči by mohli mezi sebou karty vyměňovat a hrát o ně. To se ukázalo jako dobrý nápad, a jelikož taková hra neměla tehdy obdoby, první edice - Alpha - se roku 1993 velmi rychle vyprodala. Hned poté vyšel dotisk Beta a poté Unlimited. Během jednoho roku se objevily rozšiřující edice Arabian Nights, Antiquites, Legends a The Dark. Dále vyšlo upravené vydání základní edice - Revised - kromě angličtiny i v němčině, španělštině, italštině a portugalštině. Inspirovány úspěchem Magicu, začaly vznikat další karetní hry z prostředí fantasy jako např. Vampire nebo Doomtrooper, ale žádná nevydržela příliš dlouho.
     Richard Garfield se kromě vytváření první edice Alpha podílel osobně na rozšiřující sadě Arabian Nights, a to byla na dlouhou dobu poslední. Mezi první karty, které Garfield vymyslel, patřil instant za jednu manu od každé barvy, který reprezentoval zbraň každé barvy. Hned se ukázalo, že není možné najednou vymyslet ve všech směrech vyrovnanou hru, neboť zatímco modrý instant, který za manu získá pro hráče tři karty, je dodnes nejlepší kartou Magicu, bílý instant jen přidá nebo preventuje tři životy, což mnohdy nestojí ani za tu jednu manu. Aby se hra nestala stereotypní a nevyváženou, docházelo k mnoha úpravám pravidel a někdy i karet, počet karet v balíčku se omezil, příliš silné kombinace karet (resp. jednotlivé karty tvořící komba) byly zakázány, ale co nešlo omezit, byla cena některých vzácných karet. Ceny se už tehdy vyhouply do několika tisíc korun a to velmi zvýhodňovalo bohaté hráče a hráče, kteří získaly tyto karty za ještě levnější cenu. I proto se turnaje rozdělily na Typ I, kde se smí hrát všechny karty, a na typ II (v současné době již toto jednoduché rozdělení neplatí), kde se hrají jen karty nejnovější.
     Okolo roku 1995 se Magic dostal díky firmě Blackfire k nám, proběhlo národní mistrovství společně se Slovenskem. Nejoblíbenějším balíčkem byli Goblini, které ale všechny porazil vítězný balíček s kruhem protekce od červené. Po dalším mistrovství republiky odletěla vítězná čtveřice (Jakub Šlemr, Ondřej Baudyš, David Korejtko, Lukáš Kocourek) na Mistrovství světa, které bylo zároveň turnajem ProTour, což znamenalo dotace v celkové hodnotě milionů korun. Česká čtveřice obsadila druhé místo, první z velkých úspěchů českých hráčů, z nichž Jakub Šlemr později získal v roce 1997 titul mistra světa.
     V roce 1999 vyskákali Pokémoni nejen na televizní a počítačové obrazovky, ale i do obchodů s kartičkami mezi draky, elfy, zombie a další mocné, ale ne tak oblíbené postavy z Magic: The Gathering. Firma Hasbro, jež Pokémony stvořila, kupuje Wizards of the Coast. Změna majitele naštěstí neznamenala konec Magicu, ten se postupem času, jak Pokémonům docházel dech, dostal opět do popředí, už má za sebou více než 30 let existence a nové edice přibývají a počet karet už se přehoupl přes 13 000. Výraznější změnou Magicu v poslední době je jen trochu jiná grafická úprava přední strany karet, což ale nemá na hru žádný vliv. To, co následovalo, už lze označit za současnost, kterou v ČR intenzivně sleduje portál Czech Magic Under Scope (cmus.cz). Magic má dnes dvě velké výhody oproti jiným karetním hrám: za prvé je to jeho dlouholetá historie a za druhé nezávislost na filmu, jak je tomu u Pokémonů a Pána Prstenů. Na světě neexistuje žádná karta, která by dokázala Magic zničit: If there are any players in the world, Magic is indestructible and can't be removed from the game.