>>>Pravidla<<<

INDEX KLUBY PRAVIDLA EDICE BALÍČKY HISTORIE KARTY DOWNLOAD

Pravidla neoficiální najdete např. na Wikipedii.

Kompletní oficiální pravidla v angličtině: Viz oficiální stránky


Co je Magic?

     Hra Magic: the Gathering (vyslovuj „medžik d gethrink”) je karetní hra. Podobně jako u hry v šach, dva protivníci provádí tahy v posloupnosti, ale místo tahu figurami vykládají karty a posloupnost tahání je nepravidelná a variabilní. Je možná i hra ve více lidech, ale pravidla jsou vhodná zejména pro hru ve dvou.
     Vedle samotné hry, kde se uplatní strategické a logické myšlení, rychlost uvažování i fantazie, je u Magicu navíc i dimenze sbírání. Každý nejprve sbírá karty, tj. kupuje nebo jinak smlouvá s ostatními, a z karet pak sestaví vlastní hrací balík.
     Jak název napovídá, hra je v anglickém jazyce, ale ke hraní není nutné ho ovládat. Hrát s nejjednoduššími kartami se dá už tak od plus minus 10 let, se všemi od cca 13 let.

Magie

     Zatímco „Gathering” znamená sbírání, „Magic” je anglicky „magie”. Karty Magicu symbolizují postavy, artefakty, místa a události fiktivních zemí Dominarie, Mirrodinu a dalších. Postavy mohou být klasické - voják, rytíř, panter - nebo fantastické - goblin, elf, zombie a  mnoho jiných - a mohou používat magii 5 barev:

bílá - slunce, planina, zdraví, pasivita, ...
zelená - les, život, bujení, fauna a flora, ...
rudá - plamen, agresivita, hory, kov, ...
modrá - voda, psychika, duchovní myšlení, ...
černá - nekromancie, smrt, rozklad, bažiny, ...


     Principem je, že jisté dvojice barev magie se zpravidla nesnáší, a proto spolu obvykle vedou války jako protivníci. Je pak vhodné sestavit hrací balík tak, aby obsahoval jen jednu z opozitních barev. Výjimkou mohou být balíky postavené na trojici barev, kde se do jisté míry nelze vyhnout potížím spojeným s  odlišností barev.

Kolik času a peněz Magic zabere?

     Hra Magicu trvá obvykle mezi 10 minutami a hodinou. Za asi 400 korun si lze koupit balík pro novice. Pokud chce posléze hrát na špicové úrovni, je nutné investovat pár tisíc. Na turnaji si lze zahrát a vyhrát i s balíčkem do 1 000 korun, ale šance se zvyšují s dražšími kartami, které jsou obvykle lepší. Levné karty stojí pár korun, nejdražší pár stovek a  výjimky tisíce korun. Vzhledem k tomu, že karet je už více než 13 000 a vydávají se nové s novými schopnostmi, nelze se stát borcem za týden. Poznat základní pravidla je však otázka hodiny.

Výjimečnost hry Magic

     Magic je jediná karetní hra svého druhu, která vydržela tak dlouho (viz historie). Díky tomu je propracovaná do široké škály herních kombinací. Je snadno dostupná, pravidla se dají pozorováním okoukat celkem rychle a turnaje se konají na vícero místech v Praze i jinde.
     Karty mají hezký design a každá karta má svou originální ilustraci. Balík si tak lze sestavit i podle výtvarného vkusu. Co je však velice významnou výhodou hry, je široká možnost sestavení balíčku, což vyžaduje kreativní dovednost. Odhadnout, co budou hrát ostatní, a podle toho sestavit vlastní balík a herní strategii, je výzva, u které se uplatní snad všechny stránky lidského myšlení a kterou ani sebelepší program nevykoná lépe.

Pro začínající hráče

- Je výhodné koupit si libovolný „Intro Pack”; stojí zhruba 400 korun. Mimo jiného najdete ve startovním balíku (Intro Packu) vždy karty „Land”, bez kterých se hrát nedá. Ke hraní pak už nemusíte mít nic jiného, než protivníka, který má také balíček. Nevadí, když má do jisté míry stejný, jako ten váš, ale je lepší, když bude mít balíček jiný. Vybírat si lze zpravidla podle strategické specializace „Intro Packu” (vojenský, kouzelnický apod.). Pro další nákupy lze využít tzv. „booster” pack - balení 15 náhodných karet s jednou vzácnou (nebo mýtickou), trojicí neobvyklých a jedenácti obvyklými kartami (z toho bývá jedna základní země). Dobrou možností je i poohlédnout se po internetových aukcích, kde se nabízejí použité karty ve velkých množstvích za nízkou cenu (jedna karta tak vyjde na cenu kolem 1 koruny).

- Když umíte hrát se startovními balíčky, zvažte, nakolik se chcete Magicu věnovat a kolik do hraní chcete investovat. Navštivte specializovaný obchod s hernou (viz kluby) a podívejte se, jak hrají zkušení borci. Také si porovnejte ceny jednotlivých karet v deskách obchodu. Až budete znát karty a jejich obvyklé ceny, je výhodné smlouvat s ostatními. Jedna hra Magicu trvá od pár minut do pár hodin, záleží na nenáhodných (druhu balíčku, úrovni hrajících) i  náhodných faktorech (karty se míchají). Dva lidé s obvykle rychlými balíčky hrají minuty až desítky minut. Kolik zabere získávání karet, pokud chcete sehnat karty za dobré ceny, a  stavba balíčku, je jen na Vás. Je tomu tak, že bohatí mají velkou výhodu, protože nejlepší karty stojí nejvíc. Pokud sledujete fotbal, tak víte, že ti nejlepší v  Realu Madrid dostávají plat, který by si nemohly dovolit kluby u  nás. Na druhou stranu i Sparta dokáže porážet giganty v mezinárodních pohárech a zrovna tak dokáže balík s hodnotou jedné protivníkovy karty vyhrát. Jestli chcete mít alespoň trochu dobrý balík, se kterým máte šanci na turnaji, uvažujte s cenou nad 1 000 korun. Sem tam se objeví i levné dobré balíčky, záleží zejména na formátu hry, tedy na tom, které karty jsou na turnaji povoleny.

- Pokud se tuto karetní hru s více než 25letou tradicí rozhodnete začít hrát na úrovni, nekupujte si už „Intro Packy”, ale „boostery” za asi 150 korun. Ten obsahuje vždy jednu vzácnou kartu (nebo mýtickou), 3 neobvyklé a jedenáct karet levných (místo jedné bývá základní země), a pokud budete mít štístko, tyto karty mohou mít velkou hodnotu. Když ne, nezoufejte; každou kartu lze použít a  s dalšími boostery to možná vyjde (o gambling se nejedná, protože obdržíte vždy 15 plnohodnotných originálních karet, i když jejichž cena dynamicky kolísá, jako u zlata a jiných komodit). Hodí se mít i slabší balíčky, kterými otestujete ten váš nejlepší. Nastudujte základní (ne kompletní, ta jsou pro dohledání významu konkrétních slov) pravidla, nejlépe v kombinaci s pozorováním hraní zkušených, a  vymyslete, jak zakomponovat nové karty do vašeho stávajícího balíčku. U  dobrého turnajového balíčku máte zpravidla jistotu, že nic lepšího nelze postavit. Libovolný balík si vyberte, nebo zkuste vymyslet obdobný, hrajte, a pokud investujete dost peněz do dost dobrého balíčku, dokážete brzo vyhrávat turnaje.

Stavba balíčku

     Stavba balíčku je nedílnou fází samotné hry. Dá se dokonce konstatovat, že o výsledku hry je z poloviny rozhodnuto už podle toho, kdo má lépe postavený balík. U nejlepších, majících mnohdy balíčky stejné (ty, které jsou po mnoha testech považovány za již nevylepšitelné), pak více záleží na dovednostech v samotném hraní.
     Možno si postavit balík podle nejlepších, který najdete, nebo si postavit vlastní. Nevýhodou turnajových optimalizovaných balíčků je jejich cenová náročnost a nedostupnost karet, které si každý chce ponechat. Mnohdy tedy nezbývá, než buď nahradit některé těžko dostupné karty jinými s podobnými vlastnostmi, nebo vymyslet alternativní kombinaci, a nebo vytvořit balíček úplně nový. Turnajový balíček musí mít minimálně 60 karet a hráči s většími balíčky nehrají, protože čím více karet, tím větší je riziko, že si nelíznete některou z  karet. Z těchto 60 karet je 20-30 zemí (plains, forest, island, mountain, swamp, nebo některé speciální země jako např. City of Brass). Nelze říci, kolik je nejlepší mít zemí, to si každý hráč musí vyzkoušet při hře. Začněte např. s 25 a k tomu 35 karet. Nejjednodušší na postavení je podle mě jednobarevný zelený balík, sestavený jen z lesů (forest) a nestvůr (creature) bez zvláštních schopností. Nestvůry bez zvláštních schopností nejsou až tak špatné, protože jejich obyčejnost je vyvážena vysokým útokem a obranou. Opačný extrém je pětibarevný balík, kde využíváte výhod každé z jednotlivých barev. K tomu je potřeba mít speciální země, které produkují dvě a více many, abyste vždy měli na ruce kombinaci karet a zemí, které jsou odpovídající barvy, jinak nebudete moci nic vyložit. Mít na ruce kombinaci karet takovou, abyste vždy mohli něco vyložit, je jedna z  nejdůležitějších věcí, na kterou je třeba myslet při tvorbě balíčku. Proto by mohla skladba 35 karet vypadat např. takto:
10 karet za 2 many
10 karet za 3 many
10 karet za 4 many
5 karet za 5 man.

„Manou” se rozumí něco jako energie nebo živelná síla. Pokud má karta v pravém horním rohu jeden symbol a k tomu navíc jedničku, říká se, že „stojí dvě many” (1 manu daného symbolu a 1 jakoukoliv).

Popis vybrané magicové karty

Quirion Trailblazer

Nahoře:
Quirion Trailblazer
- Karta se stejným názvem (i když má jinou ilustraci) může být v balíčku nejvýše 4x, s výjimkou základních zemí (basic lands - plains, forest, mountain, island, swamp), kterých může být více. Výjimečně se může stát (především u nejstarších karet), že je omezen počet kusů této karty v balíčku na jeden, nebo je karta zakázaná.

Číslice 3 a symbol stromu
- Požadavek na vyložení karty. „Tapnutím”, tj. použitím země (tj. otočením o 90° doprava) se získá tzv. mana. V tomto případě je nutné použít alespoň jeden les (forest) a navíc tři jakékoliv země. Kromě zemí se využívá také karet, které také dokáží produkovat manu.

Uprostřed:
Creature - Elf
- Typ karty. Má také velký význam pro hru. Všechny nestvůry (creature) mají útok a obranu a kolo následující po vyložení mohou útočit (kolo, kdy jsou vyloženy, se ještě do útočení zapojit nemohou). Bránit mohou ihned po vyložení už během následujícího soupeřova kola. Při útočení se karta tapne, aby bylo jasné, že nemůže ve stejné době (tj. v následujícím kole soupeře) i bránit.

Značka edice
- karty vycházejí po edicích. Na hru to nemá vliv, pouze na stavbu turnajových balíčků (viz dále). Zde se jedná o edici Invasion.

Ve spodním rámečku:
„When Quirion Trailblazer comes into play, you may search your library for a basic land card and put that card into play tapped. If you do, shuffle your library.” - Popis vlastností karty. Zde jsou popsány veškeré speciální vlastnosti karty. V tomto případě se tvrdí: „Když přijde Quirion Trailblazer do hry, můžeš vyhledat ve své knihovně (tj. hracím balíku) základní zemi a vložit ji do hry taplou (tzn., že ji lze použít až v příštím kole). Pokud to uděláš, knihovnu poté zamíchej.” (vyhledat zemi není povinné, ale s výjimkou situace, kdy hrozí, že nezbydou v balíčku žádné karty na lízání, a ještě některých výjimečných situací, je dodatečná země ve hře vždy výhodou).

„All that matters is the path ahead.”
- Citace ze světa, ve kterém se Magic odehrává. Nemá pro hru žádný význam.

Dole (s novým formátem karet došlo k několika nevýznamným změnám v dolní části, později přibyla třípísmenná zkratka edice, ve které karta vyšla, atd.):
Illus. Rebecca Guay ©1993-2000 Wizards of The Coast, Inc. 205/350 - Jméno ilustrátora/ky, tehdejší doba existence hry a název firmy, která Magic vytváří, a číslo karty v edici, kde vyšla.

Vpravo dole: 1/2
- útok a obrana. Např. kdyby útočila Quirion Trailblazer a byla bráněna protivníkovou Quirion Trailblazer (což se může úplně normálně stát), obě si dají navzájem jedno zranění, a pokud se nestane nic dalšího, obě přežijí, protože zranění není vyšší nebo rovno obrany. Zranění se na konci kola uzdraví, tzn. v dalším kole jsou životy obnoveny na výši obrany, tedy na 2.

Turnajové balíčky

     Standardním turnajovým formátem je tzv. „Standard”, kde smí být balík složený pouze z několika posledních edic (viz EDICE). Výše popsaná karta z edice Invasion by již na současném „Standard” turnaji nebyla povolena, pokud nevyšla znovu v některé z nových edic. Pokud ještě někdy vyjde, bude povolena, ať už využijete její první, nebo kterékoliv jiné vydání.
     Formát „Modern” umožňuje balíčky sestavené z karet z edic, které vyšly již s novým designem karet (od 8. edice dále). Takto sestavený balíček vám pro hraní na turnajích vydrží pět let, možná i déle.
     Formát „Legacy” povoluje všechny karty s výjimkou zakázaných, kterých bylo celkem 64 a jejichž seznam najdete na stránkách Wizards. Ostatní formáty se pro začínající hráče spíše nehodí.