INDEX KLUBY PRAVIDLA EDICE BALÍČKY HISTORIE KARTY DOWNLOAD |
Pravidla neoficiální najdete např. na Wikipedii.Kompletní oficiální pravidla v angličtině: Viz oficiální stránkyCo je Magic?Hra Magic: the Gathering (vyslovuj medik d gethrink”) je karetní hra. Podobně jako u hry v ach, dva protivníci provádí tahy v posloupnosti, ale místo tahu figurami vykládají karty a posloupnost tahání je nepravidelná a variabilní. Je moná i hra ve více lidech, ale pravidla jsou vhodná zejména pro hru ve dvou.Vedle samotné hry, kde se uplatní strategické a logické mylení, rychlost uvaování i fantazie, je u Magicu navíc i dimenze sbírání. Kadý nejprve sbírá karty, tj. kupuje nebo jinak smlouvá s ostatními, a z karet pak sestaví vlastní hrací balík. Jak název napovídá, hra je v anglickém jazyce, ale ke hraní není nutné ho ovládat. Hrát s nejjednoduími kartami se dá u tak od plus minus 10 let, se vemi od cca 13 let. MagieZatímco Gathering” znamená sbírání, Magic” je anglicky magie”. Karty Magicu symbolizují postavy, artefakty, místa a události fiktivních zemí Dominarie, Mirrodinu a dalích. Postavy mohou být klasické - voják, rytíř, panter - nebo fantastické - goblin, elf, zombie a mnoho jiných - a mohou pouívat magii 5 barev:bílá - slunce, planina, zdraví, pasivita, ... zelená - les, ivot, bujení, fauna a flora, ... rudá - plamen, agresivita, hory, kov, ... modrá - voda, psychika, duchovní mylení, ... černá - nekromancie, smrt, rozklad, bainy, ... Principem je, e jisté dvojice barev magie se zpravidla nesnáí, a proto spolu obvykle vedou války jako protivníci. Je pak vhodné sestavit hrací balík tak, aby obsahoval jen jednu z opozitních barev. Výjimkou mohou být balíky postavené na trojici barev, kde se do jisté míry nelze vyhnout potíím spojeným s odliností barev. Kolik času a peněz Magic zabere?Hra Magicu trvá obvykle mezi 10 minutami a hodinou. Za asi 400 korun si lze koupit balík pro novice. Pokud chce posléze hrát na picové úrovni, je nutné investovat pár tisíc. Na turnaji si lze zahrát a vyhrát i s balíčkem do 1 000 korun, ale ance se zvyují s draími kartami, které jsou obvykle lepí. Levné karty stojí pár korun, nejdraí pár stovek a výjimky tisíce korun. Vzhledem k tomu, e karet je u více ne 13 000 a vydávají se nové s novými schopnostmi, nelze se stát borcem za týden. Poznat základní pravidla je vak otázka hodiny.Výjimečnost hry MagicMagic je jediná karetní hra svého druhu, která vydrela tak dlouho (viz historie). Díky tomu je propracovaná do iroké kály herních kombinací. Je snadno dostupná, pravidla se dají pozorováním okoukat celkem rychle a turnaje se konají na vícero místech v Praze i jinde.Karty mají hezký design a kadá karta má svou originální ilustraci. Balík si tak lze sestavit i podle výtvarného vkusu. Co je vak velice významnou výhodou hry, je iroká monost sestavení balíčku, co vyaduje kreativní dovednost. Odhadnout, co budou hrát ostatní, a podle toho sestavit vlastní balík a herní strategii, je výzva, u které se uplatní snad vechny stránky lidského mylení a kterou ani sebelepí program nevykoná lépe. Pro začínající hráče- Je výhodné koupit si libovolný Intro Pack”; stojí zhruba 400 korun. Mimo jiného najdete ve startovním balíku (Intro Packu) vdy karty Land”, bez kterých se hrát nedá. Ke hraní pak u nemusíte mít nic jiného, ne protivníka, který má také balíček. Nevadí, kdy má do jisté míry stejný, jako ten vá, ale je lepí, kdy bude mít balíček jiný. Vybírat si lze zpravidla podle strategické specializace Intro Packu” (vojenský, kouzelnický apod.). Pro dalí nákupy lze vyuít tzv. booster” pack - balení 15 náhodných karet s jednou vzácnou (nebo mýtickou), trojicí neobvyklých a jedenácti obvyklými kartami (z toho bývá jedna základní země). Dobrou moností je i poohlédnout se po internetových aukcích, kde se nabízejí pouité karty ve velkých mnostvích za nízkou cenu (jedna karta tak vyjde na cenu kolem 1 koruny).- Kdy umíte hrát se startovními balíčky, zvate, nakolik se chcete Magicu věnovat a kolik do hraní chcete investovat. Navtivte specializovaný obchod s hernou (viz kluby) a podívejte se, jak hrají zkuení borci. Také si porovnejte ceny jednotlivých karet v deskách obchodu. A budete znát karty a jejich obvyklé ceny, je výhodné smlouvat s ostatními. Jedna hra Magicu trvá od pár minut do pár hodin, záleí na nenáhodných (druhu balíčku, úrovni hrajících) i náhodných faktorech (karty se míchají). Dva lidé s obvykle rychlými balíčky hrají minuty a desítky minut. Kolik zabere získávání karet, pokud chcete sehnat karty za dobré ceny, a stavba balíčku, je jen na Vás. Je tomu tak, e bohatí mají velkou výhodu, protoe nejlepí karty stojí nejvíc. Pokud sledujete fotbal, tak víte, e ti nejlepí v Realu Madrid dostávají plat, který by si nemohly dovolit kluby u nás. Na druhou stranu i Sparta dokáe poráet giganty v mezinárodních pohárech a zrovna tak dokáe balík s hodnotou jedné protivníkovy karty vyhrát. Jestli chcete mít alespoň trochu dobrý balík, se kterým máte anci na turnaji, uvaujte s cenou nad 1 000 korun. Sem tam se objeví i levné dobré balíčky, záleí zejména na formátu hry, tedy na tom, které karty jsou na turnaji povoleny. - Pokud se tuto karetní hru s více ne 25letou tradicí rozhodnete začít hrát na úrovni, nekupujte si u Intro Packy”, ale boostery” za asi 150 korun. Ten obsahuje vdy jednu vzácnou kartu (nebo mýtickou), 3 neobvyklé a jedenáct karet levných (místo jedné bývá základní země), a pokud budete mít tístko, tyto karty mohou mít velkou hodnotu. Kdy ne, nezoufejte; kadou kartu lze pouít a s dalími boostery to moná vyjde (o gambling se nejedná, protoe obdríte vdy 15 plnohodnotných originálních karet, i kdy jejich cena dynamicky kolísá, jako u zlata a jiných komodit). Hodí se mít i slabí balíčky, kterými otestujete ten vá nejlepí. Nastudujte základní (ne kompletní, ta jsou pro dohledání významu konkrétních slov) pravidla, nejlépe v kombinaci s pozorováním hraní zkuených, a vymyslete, jak zakomponovat nové karty do vaeho stávajícího balíčku. U dobrého turnajového balíčku máte zpravidla jistotu, e nic lepího nelze postavit. Libovolný balík si vyberte, nebo zkuste vymyslet obdobný, hrajte, a pokud investujete dost peněz do dost dobrého balíčku, dokáete brzo vyhrávat turnaje. Stavba balíčkuStavba balíčku je nedílnou fází samotné hry. Dá se dokonce konstatovat, e o výsledku hry je z poloviny rozhodnuto u podle toho, kdo má lépe postavený balík. U nejlepích, majících mnohdy balíčky stejné (ty, které jsou po mnoha testech povaovány za ji nevylepitelné), pak více záleí na dovednostech v samotném hraní.Mono si postavit balík podle nejlepích, který najdete, nebo si postavit vlastní. Nevýhodou turnajových optimalizovaných balíčků je jejich cenová náročnost a nedostupnost karet, které si kadý chce ponechat. Mnohdy tedy nezbývá, ne buď nahradit některé těko dostupné karty jinými s podobnými vlastnostmi, nebo vymyslet alternativní kombinaci, a nebo vytvořit balíček úplně nový. Turnajový balíček musí mít minimálně 60 karet a hráči s větími balíčky nehrají, protoe čím více karet, tím větí je riziko, e si nelíznete některou z karet. Z těchto 60 karet je 20-30 zemí (plains, forest, island, mountain, swamp, nebo některé speciální země jako např. City of Brass). Nelze říci, kolik je nejlepí mít zemí, to si kadý hráč musí vyzkouet při hře. Začněte např. s 25 a k tomu 35 karet. Nejjednoduí na postavení je podle mě jednobarevný zelený balík, sestavený jen z lesů (forest) a nestvůr (creature) bez zvlátních schopností. Nestvůry bez zvlátních schopností nejsou a tak patné, protoe jejich obyčejnost je vyváena vysokým útokem a obranou. Opačný extrém je pětibarevný balík, kde vyuíváte výhod kadé z jednotlivých barev. K tomu je potřeba mít speciální země, které produkují dvě a více many, abyste vdy měli na ruce kombinaci karet a zemí, které jsou odpovídající barvy, jinak nebudete moci nic vyloit. Mít na ruce kombinaci karet takovou, abyste vdy mohli něco vyloit, je jedna z nejdůleitějích věcí, na kterou je třeba myslet při tvorbě balíčku. Proto by mohla skladba 35 karet vypadat např. takto: 10 karet za 2 many 10 karet za 3 many 10 karet za 4 many 5 karet za 5 man. Manou” se rozumí něco jako energie nebo ivelná síla. Pokud má karta v pravém horním rohu jeden symbol a k tomu navíc jedničku, říká se, e stojí dvě many” (1 manu daného symbolu a 1 jakoukoliv). Popis vybrané magicové kartyQuirion TrailblazerNahoře: - Karta se stejným názvem (i kdy má jinou ilustraci) můe být v balíčku nejvýe 4x, s výjimkou základních zemí (basic lands - plains,
forest, mountain, island, swamp), kterých můe být více. Výjimečně se můe stát (předevím u nejstarích karet), e je omezen počet kusů této karty v balíčku na jeden, nebo je karta zakázaná.Quirion Trailblazer Číslice 3 a symbol stromu - Poadavek na vyloení karty. Tapnutím”, tj. pouitím země (tj. otočením o 90° doprava) se získá tzv. mana. V tomto případě je nutné
pouít alespoň jeden les (forest) a navíc tři jakékoliv země. Kromě zemí se vyuívá také karet, které také dokáí produkovat manu.Uprostřed: - Typ karty. Má také velký význam pro hru. Vechny nestvůry (creature)
mají útok a obranu a kolo následující po vyloení mohou útočit (kolo, kdy jsou vyloeny,
se jetě do útočení zapojit nemohou). Bránit mohou ihned po vyloení u během následujícího soupeřova
kola. Při útočení se karta tapne, aby bylo jasné, e nemůe ve stejné době (tj. v následujícím
kole soupeře) i bránit.Creature - Elf Značka edice - karty vycházejí po edicích. Na hru to nemá vliv, pouze na stavbu turnajových balíčků (viz dále). Zde se jedná o edici Invasion.
Ve spodním rámečku: When Quirion Trailblazer comes into play, you may search your library
for a basic land card and put that card into play tapped. If
you do, shuffle your library.” -
Popis vlastností karty. Zde jsou popsány vekeré speciální vlastnosti karty. V tomto
případě se tvrdí: Kdy přijde Quirion Trailblazer do hry, můe vyhledat
ve své knihovně (tj. hracím balíku) základní zemi a vloit ji do hry taplou
(tzn., e ji lze pouít a v přítím kole). Pokud to udělá, knihovnu poté zamíchej.”
(vyhledat zemi není povinné, ale s výjimkou situace, kdy hrozí, e nezbydou v balíčku ádné karty na lízání, a jetě některých
výjimečných situací, je dodatečná země ve hře vdy výhodou).All that matters is the path ahead.” - Citace ze světa, ve kterém se Magic odehrává. Nemá pro hru ádný význam.
Dole (s novým formátem karet dolo k několika nevýznamným změnám v dolní části, později přibyla třípísmenná zkratka edice, ve které karta vyla, atd.): Illus. Rebecca Guay ©1993-2000 Wizards of The Coast, Inc. 205/350 - Jméno ilustrátora/ky, tehdejí doba existence hry a název firmy, která Magic vytváří,
a číslo karty v edici, kde vyla.Vpravo dole: 1/2 - útok a obrana. Např. kdyby útočila Quirion Trailblazer a byla bráněna protivníkovou Quirion Trailblazer (co se můe úplně normálně stát),
obě si dají navzájem jedno zranění, a pokud se nestane nic dalího, obě přeijí, protoe zranění není vyí nebo rovno obrany.
Zranění se na konci kola uzdraví, tzn. v dalím kole jsou ivoty obnoveny na výi obrany, tedy na 2.
Turnajové balíčkyStandardním turnajovým formátem je tzv. Standard”, kde smí být balík sloený pouze z několika posledních edic (viz EDICE). Výe popsaná karta z edice Invasion by ji na současném Standard” turnaji nebyla povolena, pokud nevyla znovu v některé z nových edic. Pokud jetě někdy vyjde, bude povolena, ať u vyuijete její první, nebo kterékoliv jiné vydání.Formát Modern” umoňuje balíčky sestavené z karet z edic, které vyly ji s novým designem karet (od 8. edice dále). Takto sestavený balíček vám pro hraní na turnajích vydrí pět let, moná i déle. Formát Legacy” povoluje vechny karty s výjimkou zakázaných, kterých bylo celkem 64 a jejich seznam najdete na stránkách Wizards. Ostatní formáty se pro začínající hráče spíe nehodí. |